Om DASAMS |
---|
Kontakt |
Om specialet |
Bestyrelse |
Uddannelsesudvalg |
Efteruddannelsesudvalg |
Forskningsudvalg |
Retningslinjeudvalg |
Årsmødeudvalg |
YSAM udvalg |
Årshjul |
Cookiedeklaration |
Ændring af tilknytning |
Begivenheder |
---|
Kalender |
DASAMS årsmøde |
DASAMS generalforsamling |
Efteruddannelse i socialmedicin og rehabilitering for speciallæger |
Uddannelsesdage |
Den nye målbeskrivelse er opbygget i henhold til Sundhedsstyrelsens vejledning om udarbejdelse og revision af målbeskrivelser i speciallægeuddannelsen og dertilhørende skabelon fra dec. 2011.
I overensstemmelse hermed er de kompetencemål, der skal opnås i forbindelse med uddannelsen til speciallæge i samfundsmedicin, beskrevet i termer, som dækker over specialets nøglefunktioner. For hvert enkelt kompetencemål (nøglefunktion) er der angivet en række konkretiseringer samt en eller flere læringsstrategier og kompetencevurderings- metoder.
For den nye samfundsmedicinske målbeskrivelse er der for introduktions- og hoved- uddannelsen samlet set kun angivet to mulige læringsstrategier og én obligatorisk kompetencevurderingsmetode. De to mulige læringsstrategier er: ”Arbejde med relevante opgaver” og ”Udarbejde portefølje inkl. uddannelsesplan og læringsdagbog”. Den obligatoriske kompetencevurderingsmetode er: ”Struktureret vejledersamtale vha. kompetencekort”.
Til brug for de strukturerede vejledersamtaler er der udarbejdet kompetencekort (eet kompetencevurderingskort pr. kompetencemål dvs. 4 i I-uddannelsen og 8 i H-uddannelsen), hvori det er beskrevet, hvilke delkompetencer uddannelseslægen skal opnå, for at hver enkelt konkretisering - og dermed i sidste ende det samlede kompetencemål (nøglefunktionen) - kan godkendes.
Den obligatoriske anvendelse af disse kompetencekort forudsætter, at uddannelseslægen har anvendt begge anbefalede læringsstrategier: ”Arbejde med relevante opgaver” og ”Udarbejdet portefølje inkl. uddannelsesplan og læringsdagbog”, hvorfor de to anbefalede læringsmetoder således i realiteten også bliver obligatoriske.
Foruden kompetencekort for hhv. I- og H-uddannelsen er der udarbejdet skabeloner til brug for dokumentation af vejledningssamtaler, skabelon til individuel uddannelsesplan., skabelon til karriereplan, vejledning til opbygning af portefølje og vejledning til 360-graders af H4 Teamleder samt en beskrivelse af læringsmetoder og kompetencevurderingsmetoder.
Materialet findes som PDF filer via nedenstående links:
Beskrivelse af lærings- og kompetencevurderingsmetoder
Skabelon til individuel uddannelsesplan
Skabelon til introduktionssamtale
Skabelon til justeringssamtale
Skabelon til slutevalueringssamtale
Kompetencekort til introduktionsuddannelsen
Kompetencekort til hoveduddannelsen
Kursusmål for specialespecifikke kurser
Vejledning til 360-graders evaluering af H4 Teamleder
Vejledning til opbygning af portefølje
Anbefalinger vedr. sammensætning af uddannelsesforløb vs 2.1
CVR.: 3218 6815
Svenstrupvænget 5 E,
5260 Odense S
sekretariat@dasams.dk
Tlf.: +45 7060 5845